Lifestyles of university students of Nursing careers
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7888379Keywords:
Lifestyles, University students, NursingAbstract
Introduction: university studies are spaces for the new professional, in health sciences, the dynamics of the Nursing career can distance the student from healthy lifestyles, which encourages research to generate corrective measures.
Objective: to describe the lifestyles of nursing students.
Method: it is of a documentary type, a search was made related to lifestyles in nursing students in articles, theses and books in Google Scholar, SciELO, Redalyc and Latindex, with keywords such as "lifestyles", "Students", "Nursing" from the year 2017 to 2022.
Results: the studies reveal the interest in investigating the theme of lifestyles of the nursing student, The works demonstrate the reality of the lifestyles of nursing students, studies indicate that the curricular luxuriance of the career interferes with students' time.
Conclusions: it is necessary to continue searching for alternatives aimed at modifying and improving the quality of life of the nursing student, encouraging the faculties of health sciences to carry out diagnostic, descriptive and experimental studies related to the lifestyles of nursing students. Nursing career tending to carry out the respective orientations to this professional future.
Downloads
References
2. Shurney D, Gustafson PA. Lifestyle Medicine in Children. Am J Lifestyle Med [Internet]. 3 de noviembre de 2019 [citado 21/09/2022];14(1):54-6. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6933568/
3. Nawas MM. El estilo de vida. Revista Latinoamericana de Psicología [Internet]. 1971 [citado 27/09/2022];3(1):91-107. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80503105
4. Castro MC, Vilca LW, Villavicencio RD. Influencia de autoconcepto en los estilos de vida de estudiantes de enfermería en una universidad privada del Este de Lima. Interdisciplinaria [Internet]. 2022 [citado 21/09/2022];39(1):275-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/180/18069356017/movil/
5. Gallardo-Escudero A, Muñoz Alférez MJ, Planells del Pozo EM, López Aliaga I. La etapa universitaria no favorece el estilo de vida saludable en las estudiantes granadinas. Nutrición Hospitalaria [Internet]. febrero de 2015 [citado 21/09/2022];31(2):975-9. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0212-16112015000200058&lng=es&nrm=iso&tlng=es
6. Beltran YH, Nuñez-Bravo N, Sánchez-Guette L, Vásquez-Osorio F, Lozano-Ariza A, Torres-Herrera E, et al. Estilos de vida relacionados con la salud en estudiantes universitarios (Lifestyles related to health in university students). Retos [Internet]. 1 de julio de 2020 [citado 21/09/2022];38:547-51. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/72871
7. Orizano JAP, Ypanaqué GZ, Quedo LAO. Estilos de vida saludable y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Delectus [Internet]. 11 de enero de 2021 [citado 21/09/2022];4(1):82-92. Disponible en: https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus/article/view/103
8. Cuéllar ÁMU, Arenas J, Calle JH. Relación entre los estilos de vida y autoconcepto en jóvenes universitarios (Relationship between lifestyles and self-concept in young university students). Retos [Internet]. 2021 [citado 21/09/2022];41:291-8. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/82222
9. Alarcón RAY, López MFR, Loor CLP. Influencia de estilos de vida en el estado nutricional de estudiantes universitarios. Perspectivas en Nutrición Humana [Internet]. 2018 [citado 27 de agosto de 2022];20(2):145-56. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/nutricion/article/view/335012
10. Goenaga ANM, Marín AR. Factores asociados a los estilos de vida en los estudiantes universitarios. Una aplicación del instrumento fantástico. Revista digital: Actividad Física y Deporte [Internet]. 2020 [citado 27/09/2022];6(1):87-108. Disponible en: https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1432
11. Bender M. Models versus theories as a primary carrier of nursing knowledge: A philosophical argument. Nurs Philos [Internet]. 2018 [citado 21/09/2022];19(1). Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29057563/
12. Stefanía ZRG. Influencia De Los Estilos De Vida En El Rendimiento Académico De Los Estudiantes De Enfermería [Internet] [Thesis]. Ecuador - PUCESE - Escuela de Enfermería; 2021 [citado 21/09/2022]. Disponible en: http://localhost/xmlui/handle/123456789/2738
13. Terrero JYT, Cisneros MAL, López JAM, Ocampo LF, Gongora LM. Estado de Salud en Estudiantes de Nuevo Ingreso al Área de Ciencias de la Salud. Revista UNIANDES de Ciencias de la Salud [Internet]. 2019 [citado 21/09/2022];2(2):131-46. Disponible en: http://45.238.216.13/ojs/index.php/RUCSALUD/article/view/1403
14. Bucheli MGV, Meneses KL. La Formación en y para la investigación y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Atenas [Internet]. 2019 [citado 21/09/2022];2(46). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478060100005
15. Vera Contreras A. Estilo de vida y niveles de factores de riesgo modificables de enfermedades crónicas no transmisibles, en alumnos de tercer año de la carrera de Licenciatura en Enfermería, de la Universidad Nacional de Rosario, durante el primer cuatrimestre de 2018 [Internet] [bachelor Thesis]. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Médicas.; 2017 [citado 27/09/2022]. Disponible en: http://rephip.unr.edu.ar/xmlui/handle/2133/19461
16. Pérez YJL, Herrera JLH, Galvis DYH, Gómez MP, Choperena CIP. Estrés académico en estudiantes de un programa de Enfermería - Montería 2019. Revista Cuidarte [Internet]. 2020 [citado 27/09/2022];11(3). Disponible en: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/1108
17. Pego-Pérez ER, Río-Nieto M del C del, Fernández I, Gutiérrez-García E. Prevalencia de sintomatología de ansiedad y depresión en estudiantado universitario del Grado en Enfermería en la Comunidad Autónoma de Galicia. Ene [Internet]. 2018 [citado 21/09/2022];12(2). Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1988-348X2018000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es