Particularities of the history and physical examination in pediatric care practice
Keywords:
ADOLESCENT, ATTENTION, MEDICAL HISTORY TAKING, PATIENTS, PEDIATRICS, PHYSICAL EXAMINATION.Abstract
Introduction: the clinical method, also called the diagnostic process, preserves the techniques used to confirm a hypothesis, through interrogation, physical examination and reasoning.
Objective: describe the importance of history and physical examination in pediatric care practice.
Method: a review of articles published in the PubMed, SciELO, Lilacs, MEDLINE, Scopus and Google Scholar databases was carried out. The terms were used: pediatrics, anamnesis, physical examination and physical examination. A total of 26 references were selected that addressed the main characteristics of the physical examination in pediatrics.
Development: in pediatrics the doctor-patient relationship has the particularity of having parent-patient-doctor elements. The anamnesis is influenced by the skill of the doctor and the maternal personality. The clinical examination varies according to the child's age, somatometry, neurodevelopment and psychological characteristics. The steps of the clinical method are irreplaceable; they should not be replaced by any examination, whether laboratory or imaging.
Conclusion: the clinical method, specifically the anamnesis and physical examination, is of cardinal importance in current pediatric care practice; the excellence and success of comprehensive care for children and adolescents must advance hand in hand with the competence and practical skills of the pediatricians.
Downloads
References
2. Martín Llaudi IM, & Reyes González JI. La semiología pediátrica como contenido estructural de la Pediatría en la carrera Medicina. Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia de Granma [Internet]. 2021 [citado 20 May 2024]; 17(4). Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2779/5531
3. Marcdante KJ, & Kliegman RM. Nelson. Pediatría esencial. Elsevier Health Sciences; 2023.
4. Martín LlaudiI, Reyes González J. La semiología pediátrica como contenido en la formación inicial de la carrera Medicina. Tendencias históricas. Opuntia Brava [Internet]. 26 jul. 2021 [citado 4 may 2024]; 13(3): 114-28. Available from: https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/articulo/la-semiologia-pediatrica-como-contenido-en-la-formacion-inicial-de-la-carrera-medicina-tendencias-historicas
5. Pérez Toledo L, Caballero Pérez R, Baños Leiva L, Baños Leiva A. Concepciones sobre la formación del especialista en pediatría en Cuba: desafíos didácticos. Medisur [Internet]. 2020 Dic [citado 2024 Mayo 20]; 18(6): 1145-1153. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601145&lng=es
6. Pozo AAJ. La Revista Cubana de Pediatría en su 90 aniversario. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 [citado 2024 Mayo 04]; 91(1). Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=86007
7. Martín-Llaudi I, Reyes-González J. Caracterización del tratamiento al contenido semiología pediátrica en la carrera Medicina. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2021 [citado 4 May 2024]; 46(4): e2823. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2823
8. Marañón Cardonne T, Fernández Duharte J, Oropesa Roblejo P, Zaldívar Rosales Y. Modelo de la dinámica de la formación científico-investigativa del investigador clínico en ejercicio professional. Maestro Y Sociedad. [Internet]. 2021 [citado 4 May 2024]; 17(4): 652–662. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5236
9. Guillen-León LA, Campos-Sánchez CM, Acosta-Escanaverino I. Consideraciones acerca de la crisis del método clínico ante el desarrollo tecnológico. FEM (Ed. impresa) [Internet]. 2021 [citado 2024 Mayo 23]; 24(5): 271-273. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000500271&lng=es
10. Perret C, Pérez C, Poblete MJ eds. Manual de pediatría [Internet]. Chile: Universidad Católica de Chile; 2018 [citado 6 de febrero 2021]. Disponible en: https://medicina.uc.cl/wp-content/uploads/2018/09/Manual-de-Pediatria.pdf
11. Ilizástigui Dupuy F. El método clínico: muerte y resurrección. Educ Med Super [Internet]. 2000 [citado 23 may 2024]; 14(2): 109-127. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
12. Arredondo BA. La actualización del método clínico. Rev cubana med [Internet]. 2019 [citado 23 may 2024]; 58(1): 1-12. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=94305
13. Amador Morán R. La importancia del método clínico en neonatología. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 Dic [citado 2024 Mar 03]; 91(4): e796. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312019000400008&lng=es
14. Silva-Velasco E, López-Aballe M, Mayedo-Núñez Y. La Educación Médica y su papel en la formación clínica de los estudiantes de Medicina. Luz [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 03]; 22(3): 150-160. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2023000300150
15. Santana Gálvez PL, Falcón Torres LC, González Salabarría S, Cuenca Magariño Y. IMPORTANCIA DEL MÉTODO CLÍNICO EN EL PROGRAMA NACIONAL DE FORMACIÓN DEL MÉDICO INTEGRAL COMUNITARIO. SCBV [Internet]. 31 de diciembre de 2023 [citado 27 de septiembre de 2024]; 3(2). Disponible en: https://saludcolectivabv.ucs.gob.ve/index.php/scbv/article/view/49
16. Reales Chacón LJ. Método clínico y su adaptación a las herramientas virtuales en tiempo de pandemia. Investigación Clínica. Informe Académico [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 03]; 62(3): 410. Disponible en: https://link.gale.com/apps/doc/A686261423/IFME?u=anon~55732129&sid=googleScholar&xid=fc206c1
17. Fernández-Nieto BJ, Suarez Sánchez MC. La función pedagógica del médico docente como oportunidad. Anamnesis y tratamiento. Educación Médica [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 03]; 22(suppl5): 433-436. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181319301998
18. López Salas DM, Pons Rodríguez M, Gómez Cardoso ÁL. Desarrollo ontogenético de la comunicación extraverbal kinésica y su valor en la atención logopédica. Rev Hum Med [Internet]. 2020 Ago [citado 2024 Mar 14]; 20(2): 441-462. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202020000200441&lng=es
19. Olaya Del Rosario M del C, Alvarado Duque RS, Proaño Parra DA, Zambrano Cobeña GL, Quishpe Morillo WE, Cajamarca Vergara DM, et al. Avances en Medicina Interna: Investigación, Diagnóstico y Tratamiento. Salud ConCienc [Internet]. 8 de diciembre de 2023 [citado 23 de mayo de 2024]; 2(2): e78. Disponible en: https://saludconciencia.com.ar/index.php/scc/article/view/78
20. Fresquet Febrer JL. Adolphe Gubler y el Journal de Thérapeutique (1874-1883). Asclepio [Internet]. 30 de diciembre de 1993 [citado 4 de mayo de 2024]; 45(2): 143-86. Disponible en: https://asclepio.revistas.csic.es/index.php/asclepio/article/view/867
21. Alvarez Rodríguez DM. La pediatría y el método clínico. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2023 [citado 23 May 2024]; 52(3): e02302634. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2634
22. Conde Fernández BD, Conde Pérez M, Conde Pérez YA. The clinical method and the scientific character of clinical medicine. Rev cubana med [Internet]. 2020 Dic [citado 2024 Mayo 23]; 59(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?
script=sci_arttext&pid=S0034-75232020000400010&lng=es
23. Rodríguez Weber FL, Ramírez Arias JL. Entre la tradición y lo moderno, ¿un aprendizaje de la medicina más completo?. Acta méd. Grupo Ángeles [Internet]. 2020 Mar [citado 2024 Mayo 23]; 18(1): 5-6. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-72032020000100005&lng=es
24. García JJG. Manual de pediatría; 2020.
25. Carvajal Palacios AR. Importancia del examen físico cardiovascular en el diagnóstico de la coartación de la aorta. Medisur [Internet]. 2021 Dic [citado 2024 Mayo 23]; 19(6): 1033-1036. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000601033&lng=es