Attention deficit and hyperactivity in Oral Health and development of children aged 5 to 7 years
Keywords:
ATTENTION DEFICIT, ADHD, INFANTS, HYPERACTIVITY.Abstract
Introduction: attention deficit hyperactivity disorder is a neurobiological condition that affects the behavior, attention and learning of children and adolescents whose symptoms depend on factors such as the environment and the people with whom the child lives.
Objective: to describe the appropriate behavior of the dental professional in consultation for the management of infants with attention deficit hyperactivity disorder.
Methods: the systematic search was performed again in December 2022, in PubMed, Scielo, academic Google, limiting the results to publications made since 2017. Specifically, 41 results were obtained in PubMed, 18,900 in Google Scholar and from Scielo 86. Before proceeding to the selection of articles, inclusion and exclusion criteria were defined.
Development: this disorder is generally present in infants and increases the risk of dental caries in these patients, therefore preventive measures such as tooth brushing, fluoride supplementation and dietary advice can be effective in minimizing this effect, which is why the objective was to increase the levels of anxiety, which makes it difficult for the child to control the treatment, as well as the positive relationship between the patient and the dentist.
Conclusions: this disorder leads to dental problems due to the lack of interest of children in oral care and of their parents in not providing the necessary attention required by this type of patients.
Downloads
References
2. Cançado Figueiredo M, Pasqualini Berti L, Liberman Perlmuter J, Back Gouvêa D, Nicoli Haas A. Trauma dentario en un paciente con trastorno del espectro autista. Informe de caso clínico. Odontol Sanmarquina [Internet]. 2022 [citado 18/01/2023]; 25(3): e23207. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/07/1380385/cancado-2503.pdf
3. Jomara C, Arroyo B. Odontología para niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) [Internet]. Universidad San Gregorio de Portoviejo; 2021 [citado 04/12/2022]. Disponible en: http://repositorio.sangregorio.edu.ec/bitstream/123456789/2028/1/ODO-C2021-29.pdf
4. Información para los padres sobre el trastorno por déficit de atención e hiperactividad, TDAH [Internet]. Healthychildren.org; 2019 [citado 05/12/2022]. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/health-issues/conditions/adhd/Paginas/understanding-adhd.aspx
5. Puga Guil PM, Gálvez Estévez D, Ibáñez Romero MC. Manejo del paciente infantil con hiperactividad en la consulta de odontología Revista-portalesmedicos.com [Internet]. 2017 [citado 05/01/2023]; XII(11): 401. Disponible en: https://www.revista-portalesmedicos.com/revista-medica/paciente-infantil-hiperactividad-consulta-de-odontologia/
6. Molinari MJ, Cruz E, Iveli MF. Trastorno por déficit atencional con hiperactividad en la población infantojuvenil. Ludovica Pediátrica [Internet]. 2022 [citado 05/12/2022]; 25(1): 42-50. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/08/1390839/trastorno-por-deficit-atencional-con-hiperactividad-en-la-pobl_1MEUQPw.pdf
7. Salazar Mencías MI, Collantes J. Tratamiento Odontológico en Paciente con Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad. OdontoInvestigación [Internet]. 2017 [citado 04/12/2022]; 3(1). Disponible en: https://revistas.usfq.edu.ec/index.php/odontoinvestigacion/article/view/853
8. Medlineplus. Conteo de carbohidratos [Internet]. Medlineplus.gov; 2022 [citado 13/02/2023]. Disponible en: https://medlineplus.gov/spanish/ency/patientinstructions/000321.htm
9. Brian Sulkes S. Trastorno de déficit de atención/hiperactividad (TDAH) [Internet]. Manuales MSD; 2023 [citado 13/02/2023]. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es-mx/hogar/salud-infantil/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-de-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tdah
10. Guerrero Domínguez ME. Estado de salud bucal asociado al trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños y adolescentes [Tesis] Quito: UCE; 2022 [citado 13/02/2023]. Disponible en: https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/2349bd3c-724e-482c-9a95-9b9fa940d91a/content
11. Renteria-Rendon KG, Ponce-Esparza NS, Barrio-Soulé RA, Ortiz-Domínguez A, Roberto-Hernández BP, de la Peña-Lobato C, et al. Rehabilitación integral y manejo odontológico en paciente pediátrico con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH): reporte de un caso. Odontología Pediátrica [Internet]. 2022 [citado 13/02/2023]; 34(1): 40-44. Disponible en: https://edicionesberit.com/wp-content/uploads/2022/04/Op221-09_W.pdf
12. Villavicencio GMQ, Machuca MVV. Déficit de atención e hiperactividad: un reto para el odontopediatra. Revista Estomatológica Herediana [Internet]. 2007 [citado 13/02/2023]; 17(1): 40-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4215/421539347008.pdf
13. López-Rodas J, Alvarado-Broncano B, Huerta-Lovaton B. Conocimientos y actitudes de los padres acerca del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en un colegio de Independencia, Lima, Perú. Revista de Neuro-Psiquiatría [Internet]. 2010 [citado 13/02/2023]; 73(2): 45-51. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3720/372036930003.pdf
14. MedlinePlus. Trastornos cerebrales genéticos. Brain and Nerves [Internet]. MedlinePlus; 2003 [citado 13/02/2023]. Disponible en: https://medlineplus.gov/spanish/geneticbraindisorders.html