Teaching support material on reference values of clinical laboratory tests
Keywords:
Clinical Laboratory Services, Reference Values, Teaching Materials, Internal Medicine, Manuals as TopicAbstract
Introduction: due to the diagnostic utility of complementary clinical laboratory tests, it is necessary to learn from undergraduate to achieve better medical care.
Objective: to elaborate a teaching support material on reference values of clinical laboratory examinations.
Method: A development investigation was carried out at the Teaching Surgical Clinical Hospital “Dr. León Cuervo Rubio ”, during the year 2018. The sample consisted of 60 third-year students of the Medicine career and 15 professional specialists from the Clinical Laboratory and Internal Medicine as evaluators. Reference values for laboratory test results were collected. Microsoft Publisher 2016, from the Office suite, was used for digital editing. For the treatment of the images, Adobe Photoshop 10 was used. A semi-structured survey was applied to evaluate the product.
Results: all the indicators received adequate or higher grades from 95 % of the students, where 26,67 % indicated the update as very adequate. Regarding the perception by teachers, all the indicators received adequate or higher marks by 93,33 % of the teachers, where 100 % evaluated the practical value and coherent integration of the contents as adequate or superior.
Conclusions: a medium valued as useful was prepared, and which covers the training objectives of the Basic General Physician. The values are collected in tables that contain the complement with its value (or range) specifying the measurement units.
Downloads
References
2. Herrera Cabrera IJ, Martínez Motas IF, Valdés Hernández MJ, Díaz Suárez LA, Villasusa Páez IM, Álvarez González MM. Recurso didáctico para la enseñanza de la asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020[citado 2020 Mar 15]; 15(1):18-21. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1129
3. Machado Díaz B, Guevara Couto MC, Torres Manresa O, Limas Pérez Y. Manual para el estudio sobre las normas del cráneo: su pertinencia docente en Anatomía Humana. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 2019 Nov 10];11(1):257-263. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1284
4. Cueto Domínguez SM, Gómez López LM, Rodríguez Cruz O, González Rodríguez E, León Cuevas C, Gómez Fernández M. Manual sobre atención al recién nacido en la comunidad: su pertinencia para el médico general. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 2019 Nov 10];10(1):109-123. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1063
5. Escobar Carmona E. Valores de referencia del Laboratorio Clínico más empleados en Cuba. Gaceta Médica Espirituana [Internet]. 2011 [citado 2019 Nov 10];13(2). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/257
6. Pérez Bravet K, Fuentes Herrera L, Ceballos Álvarez A, Fernández Aspiolea E, Rodríguez Hernández RO. Material de apoyo para la docencia “Cuidados postoperatorios cardiovasculares en adultos y niños”. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 2019 Nov 10];11(3):116-130. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1213
7. Núñez Pérez BM, Peguero Morejón HA, Morales Aguiar DR, Grau León IB. Utilización de la literatura universal como medio de enseñanza en la carrera de Estomatología. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 2019 Nov 10];32(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300017&lng=pt&nrm=iso
8. Morales Molina X, Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Remedios González JM. Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2018.
9. Vitón Castillo AA, Ceballos Ramos LM, Rodríguez Flores LA, Lazo Herrera LA, Pérez Álvarez DA. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la carrera de Enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 [citado 2019 Nov 10]; 23(3): 446-453. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3943
10. Dania Santos Prieto, Llarana Martín Feal, Lianet Hurtado Santos, Yiliam Jiménez Yong. Guía como medio de enseñanza para valorar el crecimiento general y craneofacial del paciente estomatológico. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 2020 Mar 24];12(1):82-96. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1332
11. Vega Betancourt N, Jiménez Puñales S, Gómez González I, Crespo Pereira GM, García Pérez A, Vila Bormey MA. Manual instructivo para la atención integral en Ginecología Infantojuvenil. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 2019 Nov 10];7(3):95-108. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/647
12.Calas Balbuena CR, Poll Samalea L, Poll Samalea L, Calas Balbuena RM, Calas Fernández RM. Prevención de traumatismos dentarios y promoción de salud mediante un programa informático educativo. MEDISAN [Internet]. 2016 [citado 2019 Nov 10];20(10):[aprox. 4 p.]. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016001000016&lng=es&nrm=iso&tlng=es
13. Bosch Núñez AI, Mora Pacheco N, Expósito Hong J, Rodríguez Reyes O. ODONTOFIT: multimedia educativa sobre plantas medicinales y medicamentos herbarios de uso estomatológico. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 17/09/2018];18(9):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000900020