The comprehensive training of students of medical sciences based on the humanistic thought of Fidel Castro Ruz

Authors

  • Suzanne Santiesteban Puerta Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo “Celia Sánchez Manduley”. Granma
  • Felipe de Jesús López Catá Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey “Carlos J. Finlay”. Facultad de Medicina. Camagüey
  • Jesús Daniel de la Rosa Santana Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo “Celia Sánchez Manduley”. Granma

Keywords:

Education, Medical, Social Values, Students, Health Occupations

Abstract

Introduction: education is the source of values and where great virtues are achieved. The values that should characterize every Cuban revolutionary, and even more, the health care professionals graduated in its bosom, are often absent in university praxis to the detriment of their human quality.

Objective: to describe the importance of the humanistic thought of Fidel Castro Ruz for the comprehensive training of the student of Medical Sciences.

Method: a literature review was carried out in SciELO, LILACS and CUMED databases. Theoretical methods such as historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction and comparative-historical were used. Thirteen references were chosen for the development of this article.

Development: the thorough study of the stages and periods defined in Fidel's life will have a clear expression in the strengthening and apprehension of values established in the knowledge system of Higher Education.

Conclusions: Fidel's humanist thought is the integrating conception of ideas about man, as a constant expression of human improvement. His life experiences at the university determined his ideas of social justice and human dignity, which become the basis of the necessary social conduct of Cuban doctors, who stand as a light of hope for the world at present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Rodríguez Galindo A, Betancourt RI, Bazán Arias R. Filosofía de la dirección científica educacional, sus raíces en el pensamiento pedagógico y político de la sociedad cubana. ROCA [Internet]. 2010 [citado 7/07/2020]; 1(25):1-10. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv2501.pdf

2. Rodríguez-Mejías K, López- Barrero Y, Ortiz-Bosh MC. el pensamiento pedagógico de Fidel Castro en la formación político-ideológica de estudiantes de carreras pedagógicas. ROCA [Internet]. 2017 [citado 7/07/2020]; 13(3):174-184. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/333/543

3. Alfonso Tejeda FI, Benítez Pérez C. Del pensamiento pedagógico de Fidel Castro Ruz: a propósito de un discurso memorable. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 7/07/2020]; 10(2): 223-229. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/960

4. Acevedo-Tarazona A, Lagos-Cortes E. Los estudiantes universitarios en la revolución cubana de 1959. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [Internet]. 2019 [citado 7/07/2020]; 17(1): 89-101. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v17n1/2027-7679-rlcs-17-01-00089.pdf

5. Rangel Plasencia D. La educación ciudadana desde el pensamiento de Fidel Castro Ruz en la secundaria básica [Internet].Cuba- Villa Clara: Universidad Central “Marta Abreu”. Facultad de Educación Médica; 2018 [citado 7/07/2020]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/11104/Dayana.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6. Machín Torres B. Fidel en la tradición estudiantil universitaria. MENDIVE [Internet]. 2017 [citado 7/07/2020]; 15(2): 255-256. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v15n2/men13217.pdf

7. Barbón Pérez OG, Cepeda Astudillo L, Garcés Viteri L, Romero Rojas HH. El pensamiento educativo de Fidel Castro Ruz como formador de valores internacionalistas en los profesionales de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2017[citado 7/07/2020]; 31(1):193-202. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n1/ems17117.pdf

8. Vidal Ledo M, Salas Perea RS. Fidel Castro y la docencia médica cubana. Educación Médica Superior. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 7/07/2020]; 31(1):277-286. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n1/ems24117.pdf

9. Rivero Villavicencio O. Características de las tendencias en la formación del profesional médico en Cuba. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 7/07/2020]; 6(1): 248-71. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/391

10. Gil Alvarez JL, Morales cruz M, Gil Morales, LM. Humanismo, medicina y sociedad en el pensamiento de Fidel castro. Rev Cubana Med Militar [Internet]. 2019 [citado 7/07/2020]; 48(2 Suppl): 487-501. Disponible en: www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/380/326

11. González Quijano H. Papel de Fidel Castro en los determinantes sociales de la salud en Cuba. Rev Cubana Med Militar [Internet]. 2018 [citado 7/07/2020]; 47(4): 489-500. Disponible en: www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/128

12. Vidal Ferrera E del S, Infante Yance D, Guerra González C. Manual infográfico cronológico. Vida y obra de Fidel Alejandro Castro Ruz, Comandante en Jefe de la Revolución Cubana. ROCA [Internet]. 2019 [citado 7/07/2020]; 15(4): 128-139. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/788

13. Martínez Martínez E. Formación de valores en el personal de la salud. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2001 [citado 7 Jul 2020]; 30(3): 190-201. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572001000300009&script=sci_arttext&tlng=pt

Published

2020-08-28

How to Cite

1.
Santiesteban Puerta S, López Catá F de J, de la Rosa Santana JD. The comprehensive training of students of medical sciences based on the humanistic thought of Fidel Castro Ruz. Univ. Méd. Pinareña [Internet]. 2020 Aug. 28 [cited 2025 Apr. 15];17(3):e580. Available from: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/580

Issue

Section

Social sciences, humanities and pedagogical

Most read articles by the same author(s)