Preparation of non-biomedical professors to lead active screening related to COVID-19

Authors

Keywords:

Faculty, Health Knowledge, Attitudes, Practice, Education, Medical, Coronavirus Infections.

Abstract

Introduction: the technical preparation of teachers to conduct active research related to COVID-19 is essential for a correct development of the process.

Objective: to describe the technical preparation of non-biomedical professors of the University of Medical Sciences of Las Tunas to lead students in the active investigation related to COVID-19.

Method: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out with non-biomedical professors of the institution between March and May 2020. The universe included the 56 professors assigned to the health area of the “Manuel Fajardo” University Polyclinic of Las Tunas and the sample remained made up of 22 non-biomedical professors. The data were processed using descriptive statistics.

Results: teachers with more than 6 years in medical education predominated. The English subject with the highest number of teachers (31,82 %) stood out. According to self-perception, 90,91 % considered they were prepared to conduct the research. Regarding the evaluation of knowledge, 68,18 % correctly defined the concept of clinical method and 59.09% were unable to establish the difference between passive and active research. The 31,82 % did not correctly identify the taxonomy of COVID-19. The media were the main means of acquiring knowledge (86,36 %).

Conclusions: the preparation of non-biomedical teachers to conduct the research is adequate. The experience in medical education was pointed out as an aspect in favor of these professionals. The main deficiencies lay in the differentiation between active and passive research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vladimir Molina-Raad, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas

Profesor auxiliar de inglés, Departamento de Inglés, Metodólogo para la Carrera de Medicina, Máster en Ciencias en Medicina Natural y Tradicional

Sara Elena Panizo-Bruzón, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas

Doctora en Estomatología. Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral y de Primer Grado en Embriología. Máster en Urgencias en Estomatología. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

Yexsy Mariela Ávila-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas

Doctora en Medicina. Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Asistente. Directora de Formación de Profesionales.

Lissette Gamboa-Molina, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Hospital General Docente "Dr. Ernesto Guevara de la Serna". Las Tunas

Doctora en Medicina. Especialista de Primer Grado en Cirugía General

Isabel Carmenate-Mora, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas

Estudiante de 4to año de la Carrera de Medicina. Alumna Ayudante de Cirugía General

References

1. Vega Miche ME, Urrutia Fundora O, González de Armas N, Graverán Beltrandes A, Corrales Sarrión Y. Estrategia curricular Salud Pública y Formación Ambiental en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2018 [Citado 2/07/2020]; 13(1): 36-40. Disponible en: http://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/download/760/pdf_137

2. Fernández Sacasas JA, Díaz Novás J. Algunas consideraciones teóricas sobre la pesquisa activa. Revista Cubana de Medicina General Integral [Internet]. 2009 [Citado 2/07/2020]; 25(4): 107-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252009000400011&script=sci_arttext&tlng=en

3. Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [Citado 2/07/2020]; 45(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260/pdf_681

4. Serrano Barrera OR, Hernández Betancourt JdC. Los virus en la historia, la ciencia y la cultura humanas. [Internet]. 2016 [Citado 2/07/2020]; 41(6): [aprox. 12 p.] Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/719/pdf_289

5. Peláez Sánchez O, Tejera Díaz JF, Ayllón Catañeda M, del Risco León JL, Guzmán Tirado MG, Mas Bermejo P. La vigilancia clínico seroepidemiológica del dengue en La Habana, 1997-2016. Revista Cubana de Medicina Tropical [Internet]. 2018 [Citado 2/07/2020]; 70(2): 1-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602018000200005

6. Beldarraín Chaple E, Alfonso Sánchez IR, Morales Suárez I, Durán García F. Primer acercamiento histórico epidemiológico a la COVID-19 en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2020 [Citado 2/07/2020]; 10(2): [aprox. 8 p.] Disponible en: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/862/867

7. Adhanom T. Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. OMS [en línea]; [aprox. 2 p.]. 2020 [Citado 2/07/2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

8. Falcón-Hernández A, Navarro-Machado V, Díaz-Brito A, Delgado-Acosta H, Valdés-Gómez M. Pesquisa activa masiva poblacional para la COVID-19. Experiencia con estudiantes de las ciencias médicas. Cienfuegos, 2020. Medisur [Internet]. 2020 [Citado 2/07/2020]; 18(3): 381-7. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4655/3131

9. Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE, Díaz-Couso Y, Sánchez-Alonso N. Conocimientos de estomatólogos sobre prevención y control de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [Citado 2/07/2020]; 45(3):e2292. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2292/pdf_688

10. Molina Raad V, Agüero Batista NN. Fundación del capítulo provincial de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2016 [Citado 2/07/2020]; 41(12):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/927/pdf_359

11. Cabrera Cruz N, Toledo Fernández AM. Los estudios de pesquisa activa en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2008 [Citado 2/07/2020]; 34(1): 0-. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000100015

12. Valerio Ureña G, Rodríguez Martínez MC. Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación educativa (Méx. DF) [Internet]. 2017 [Citado 2/07/2020]; 17(74): 109-24. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732017000200109&script=sci_arttext&tlng=pt

13. Kini T, Podolsky A. Does Teaching Experience Increase Teacher Effectiveness? A Review of the Research. Palo Alto: Learning Policy Institute [en línea]. 2016. [Citado 2/07/2020]; 1-72. Disponible en: http://mrbartonmaths.com/resourcesnew/8.%20Research/Improving%20Teaching/Teaching%20Experience.pdf

14. Spratt M, Pulverness A, Williams M. The TKT Course. Cambridge: Cambridge University Press; 2005.

15. Nuñez Mederos CS, Pérez Chacón D, Castro Peraza M, Armas Pérez L, Laird Pérez RM, González Ochoa E, et al. Opiniones de actores de salud sobre la estrategia de búsqueda activa de casos de tuberculosis. Revista Cubana de Medicina Tropical [Internet]. 2019 [Citado 2/07/2020]; 71(4): e374. Disponible en: http://www.revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/374/302

16. Molina Raad V, Agüero Batista NN. Redefinir el concepto de método clínico: una necesidad de la práctica médica contemporánea. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2016 [Citado 2/07/2020]; 41(1): [aprox. 2 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/558

17. Espinosa-Brito A. Acompañando la marcha de la pandemia de COVID-19. Una mirada desde Cienfuegos. Medisur [Internet]. 2020 [Citado 2/07/2020]; 18(3): 313-21. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4726/3163

Published

2020-08-20

How to Cite

1.
Molina-Raad V, Panizo-Bruzón SE, Ávila-Pérez YM, Gamboa-Molina L, Carmenate-Mora I. Preparation of non-biomedical professors to lead active screening related to COVID-19. Univ. Méd. Pinareña [Internet]. 2020 Aug. 20 [cited 2025 Apr. 19];16(3):e587. Available from: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/587

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)