Perception about scientific research in dentistry students

Authors

Keywords:

Scientific Research and Technological Development, Students, Dental, Education, Continuing.

Abstract

Introduction: scientific activity should be assumed as an essential component in the comprehensive training of medical science students from the undergraduate levels, since it allows providing solutions to situations of reality through the scientific method.

Objective: to determine the perception on scientific research of dentistry students at Cienfuegos University of Medical Sciences.

Methods: an observational, descriptive and cross-sectional study in the period from October 2020 to February 2021 was carried out. The target group comprised 91 students, enrolled from second to fifth academic year of dentistry studies at Cienfuegos University of Medical Sciences. Descriptive statistics was applied.

Results: average knowledge of information search (41,8 %), research methodology (42,9 %) and scientific writing predominated; lack of motivation (58,2 %) and lack of expert advice (57,1 %) were highlighted as limitations, while increasing scientific knowledge (63,7 %) and training for the specialty (37,4 %) resulted as the main motivations. The 28,6 % considered that an adequate strategy would be necessary to increase the number of courses in Research Methodology.

Conclusions: there was average knowledge about research and insufficient information about plagiarism, where many do not dedicate time to research and there were low percentages of participation in research meetings. The students conducted research to increase their knowledge and training for their specialties, finding as limitations: the lack of motivation and the lack of expert advice; proposing research methodology courses as strategies to facilitate and increase scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lya del Rosario Magariño-Abreus, Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Estomatología. Cienfuegos

No existen

References

1. García Rivero AA. Panorama de las revistas estudiantiles cubanas 2005-2015. Primera parte: análisis bibliométrico. Educ Med [Internet]. 2017 [citado 06/01/2021];19(52): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-avance-resumen-panorama-las-revistas-estudiantiles-cubanas-S15751813173000037

2. Castro YA. Factores de influencia y su relación con la producción científica de estudiantes de la facultad de odontología de la universidad nacional mayor de San marcos en el 2017 [tesis]. Perú: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2018

3. Viteri A, Monter N, Arévalo I, Armas A, Félix C, Simancas D. Odontología basada en la evidencia: conceptos generales y su relevancia. KIRU [Internet]. 2018 [citado 06/01/2021];15(1): [aprox. 13 p.] Disponible en: http://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/Kiru0/index

4. Corrales IE, Reyes JJ, Fornaris Y. Análisis bibliométrico del IV Encuentro Ibero-latinoamericano de Estudiantes de Odontología. Inv Ed Med [Internet] 2017 [citado 06/01/2021]; 6(23): [aprox. 3 p.] Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.10.001

5. Paz M, Treto D, Blanco N, Guardado T, Llaguno A, García NF. Implicación de alumnos del Movimiento de Vanguardia “Mario Muñoz Monroy” en las publicaciones científicas. Edu Med Centro [Internet] 2017 [citado 06/01/2021]; 9(3): [aprox. 20 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742017000300014&lng=es

6. Corrales IE, Rodríguez MJ, Reye JJ, García M. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Med [Internet] 2017 [citado 06/01/2021]; 18(3): [aprox. 7 p.]Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.005

7. Corrales IE, Dorta AJ. Producción científica estudiantil: propuestas para su estímulo. Medwave [Internet] 2018 [citado 06/01/2021]; 18(1): [aprox. 4 p.] Disponible en: http://wwwmedwave.cl/link.cgi/Medwave/Enfoques/Ensayo/7166.act

8. Dáher JE, Panunzio AP, Hernández MI. La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano EduMedCentro [Internet] 2018 [citado 06/01/2021];10(4): [aprox. 15 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu./scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400011&Ing=es

9. Mejía CR, Quiñones DM, Chacón JI, Aguirre EA, Miñan AL, Rosas AM. Médicos investigadores: Percepción de estudiantes de medicina y factores asociados a la posibilidad de serlo. Educ Médic. Sup [Internet] 2017 [citado 06/01/2021]; 31(3): [aprox. 6 p.]Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300007&Ing=es

10. Hernández F, Robaina JI. Publicación científica estudiantil en ciencias médicas en Cuba: ¿oportunidad o reto? EduMedCentro [Internet] 2018 [citado 06/01/2021]; 10(2): [aprox. 12 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-287420180002000020&Ing=es

11. Hernández H. La paradoja de la investigación científica estudiantil de las ciencias médicas en Cuba. Investigación educ. médica [Internet] 2017 [citado 06/01/2021];6(22): [aprox. 8 p.] Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572017000200012&Ing=es

12. Corrales IE, Fornaris Yasmani, Dorta AJ. Es necesario estimular la producción científica estudiantil cubana. Rev. Cuba. inf. cienc. Salud [Internet] 2018 [citado 06/01/2021];29(1): [aprox. 13 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000100009&Ing=es

13. Pulido C. Es momento de reformar los currículos sobre investigación en el pregrado: el caso de la educación médica en Latinomérica. Educ. Med [Internet] 2018 [citado 7 Ene 2021]; 19(6): [aprox. 15 p.] Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-avance-es-momento-reformar-los-curriculos-S1575181317301730

14. Corrales IE, Pulido A, Valdés L, Ocampo SJ, Mejía CR. Investigación científica: Importancia y limitantes percibidas en estudiantes cubanos de Estomatología. Congreso Virtual de Estomatología 2020. [Internet] 2020 [citado 06/01/2021]. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/96

15. González-Argote J, Vitón Castillo AA. Lecciones aprendidas y por aprender sobre la publicación científica estudiantil cubana. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2021 [citado 11/06/2021]; 50(2):e0210990. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/990

16. Castro Y, Cósar Q, Arredondo T, Sihuay K. Producción científica de tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de Odontología. Educ Med [Internet] 2018 [citado 06/01/2021];19(52): [aprox. 16 p.]. Disponible en: https://doi/10.1016/j.edumed.2017.04.002

17. Pedraza Rodríguez EM. Papel de las revistas científicas durante la pandemia de la COVID-19. HolCien [Internet] 2020 [citado 06/01/2021];1(3): [aprox. 3 p.] Disponible en: http://www.revholcien.sld.cu/index.php/holcien/article/view/54

18. Valenzuela O, Maza S, Sihuay V, Castro Y. Características de los planes de estudio en el desarrollo de la investigación científica en la Odontología peruana. Odontol. Sanmarquina [Internet] 2019 [citado 06/01/2021];22(2): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15381/os.v22i1.16222

19. Corrales IE, Fornaris Y, Dorta AJ, Mejia CR. Publicación de los trabajos presentados en fórums nacionales estudiantiles de Ciencias Médicas, Cuba 2016 y 2017. Rev haban cienc méd [Internet] 2019 [citado 06/01/2021];18(5): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhap/article/view/2658

20. Castro Y, Sihuay K, Pérez V. Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educ Med [Internet] 2018 [citado 06/01/2021];19(1): [aprox. 15 p.]. Disponible en: https://doi.org/10,1016/j.edumed.2016.11.001

21. Vitón-Castillo AA, Dias-Samada RE, Benítez-Rojas LdlC, Rodríguez-Venegas EC, Hernández-García OL. Producción científica sobre oncología publicada en revistas estudiantiles cubanas, 2014-2019. Rev. Electron. Zoilo [Internet]. 2020 [citado 06/01/2021]; 45(4):[aprox. 10 pp]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2258

Published

2021-08-24

How to Cite

1.
Magariño-Abreus L del R, Echevarría-Regojo L, Rivero-Morey RJ, Ramos-Rangel Y. Perception about scientific research in dentistry students. Univ. Méd. Pinareña [Internet]. 2021 Aug. 24 [cited 2025 Apr. 14];17(2):e737. Available from: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/737

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)