The active survey from the approach of medical students in fighting COVID-19
Keywords:
Severe Acute Respiratory Syndrome, Medical Education, Coronavirus InfectionsAbstract
Introduction: the active survey medical students carry out plays an essential role in fighting Covid-19.
Objective: to characterize the work of the active survey from the perspective of medical students in fighting Covid-19.
Method: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out with medical students who conducted surveys in Habana del Este and 10 de Octubre municipalities, in September 2020. The target group included 55 medical students who agreed to participate in the study; the totality of the group was included in the study.
Results: female students predominated (60 %), and students of Medicine (87,27 %). The 12,73 % of them described the surveys as an unnecessary activity and 69,09 % expressed it is a slowdown on the development of the teaching-learning process; 96,36 % reported that the work of the active survey was supervised by healthcare professionals and 80 % reported receiving training from healthcare professionals in the health area. Among the difficulties in conducting the active survey, the students reported a negative attitude on the part of the population being surveyed (36,36 %).
Conclusions: medical students showed a positive response about the importance of doing surveys; however, many students considered it a slowdown on the development of the educational process without contributions to professional development. The professors play an essential role in the training and supervision of active surveys.
Downloads
References
2. Redacción MINSAP. Parte de cierre del día 28 de febrero a las 12 de la noche. Sitio oficial de gobierno del Ministerio de Salud Pública en Cuba. [Internet]. 2020 [citado 07/09/2020]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/parte-de-cierre-del-dia-28-de-febrero-a-las-12-de-la-noche.
3. Cabreara-Cruz N, Toledo Fernández AM. Los estudios de pesquisa activa en Cuba. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2008 [citado 05/09/2020]; 34(1):0. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es.
4. Díaz-Rodríguez YL. Valor de la pesquisa en la lucha contra la COVID-19. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020]; 16(3):e545. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/545.
5. Díaz-Rodríguez YL, Quintana-López LA. Educación a distancia en tiempos de coronavirus, un reto para los estudiantes de ciencias médicas. SPIMED [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020];1(2):e22. Disponible en: http://revspimed.sld.cu/index.php/spimed/article/view/22.
6. Vázquez-González LA, Machado-Rojas MA. La pesquisa activa en la estrategia curricular del estudiante de medicina. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 06/09/2020]; 16(3):e552. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/552.
7. Requerimientos y trámites para ingresar a la Educación Superior. Directorio Cubano. [Internet]. 27 enero 2019 [citado 07/09/2020] Disponible en: https://www.directoriocubano.info/noticias/cultura/requerimientos-y-tramites-para-ingresar-a-la-educacion-superior-en-cuba/.
8. Proenza-Fernández L, Gallardo-Sánchez Y, Figueredo-Remón RJ. Caracterización del componente académico en estudiantes de medicina frente a la pesquisa de la COVID-19. MULTIMED. [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020] 24(3): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1949.
9. Ministerio de Salud Pública. Dirección de Registros Médicos y Estadística de salud. Anuario Estadístico de Salud 2019. [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020]. http://files.sld.cu/bvscuba/files/2020/05/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2019-ed-2020.pdf.
10. Núñez Mederos CS, Pérez Chacón D, Castro Peraza M, Armas Pérez L, Laird Pérez RM, González Ochoa E, et al. Opiniones de actores de salud sobre la estrategia de búsqueda activa de casos de tuberculosis. Rev Cubana Med Trop [Internet]. 2019 [citado 07/09/2020]; 71(4): e374. Disponible en: http://revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/374.
11. Molina-Raad V, Panizo-Bruzón SE, Ávila-Pérez YM, Gamboa-Molina L, Carmenate-Mora I. Preparación de los profesores no biomédicos para conducir la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020]; 16(3):e587. Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/587.
12. Rodríguez-García S, Marcano-Pérez A, Hidalgo-Ávila M, Sánchez-Figueras Y, Martínez- Lorenzo FY, García-Martín D. Comportamiento de los estudiantes de Ciencias Médicas ante la pesquisa activa durante la COVID-19.16 de Abril [Internet]. 2020 [citado 05/09/2020]; 59 (277): e965. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_4/article/view/965.
13. Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. [Internet]. 2020 [citado 06/09/2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260.
14. Aquino-Canchari CR, Medina-Quispe CI. COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2020 [citado 04/09/2020]; 39(2): e758. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758.
15. Véliz-Sánchez M, Díaz-Águila H. Comprensión y contención de la depresión durante el distanciamiento social por COVID-19. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 07/09/2020]; 16(3):e559. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/559.
16. Díaz-Rodríguez YL, Vargas-Fernández MA, Quintana-López LA. Efectividad de una Intervención educativa sobre el nivel de conocimiento de la COVID-19 en adultos mayores. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 07/09/2020]; 16(3):e570. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/570.
17. Díaz-Rodríguez YL, Quintana-López LA. A propósito del artículo “COVID-19. De la patogenia a la elevada mortalidad en el adulto mayor y con comorbilidades”. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 07/09/2020]; 19(4): e3531. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3531.