Educational intervention on basic cardiopulmonary resuscitation in Medical Sciences students
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8374526Keywords:
Medical Emergencies, Cardiorespiratory Arrest, Cardiopulmonary Resuscitation.Abstract
Introduction: cardiopulmonary resuscitation is the set of standardized maneuvers that are performed with the aim of reversing cardiorespiratory arrest.
Objective: to evaluate the effectiveness of an educational intervention on basic cardiopulmonary resuscitation in Medical Sciences students.
Method: a quasi-experimental study of the type before and after without a control group was carried out in students of the Medical Sciences participating in the I Workshop on basic CPR, in the period between February and March 2022. The universe consisted of 395 participants.
Results: the female sex (68.35%) and the age group between 19 and 21 years (61.26%) predominated. The 1st year contributed 26.58% of the participants. Students from Pinar del Río predominated (23.54%). Prior to the intervention, students with a low level of knowledge predominated (54.43%), later a high level of knowledge predominated (57.46%). The students who received previous theoretical-practical courses showed greater effectiveness in the initial questionnaire (62.16%), this ceased to be significant after the intervention. Before and after the intervention, questions about generalities showed greater effectiveness. Clinical area students showed greater effectiveness, the 5th year showed the best results.
Conclusions: the application of the educational intervention had a favorable impact on the level of knowledge about cardiopulmonary resuscitation of the students, providing necessary tools for the management of medical emergencies.
Downloads
References
2. Carrillo Heredi J. Intervenciones educativas sobre rcp y primeros auxilios en las escuelas. NPunto [Internet]. 2019 [citado 16/02/2022]; 2(15):1-14. Disponible en: https://www.npunto.es/revista/15/intervenciones-educativas-sobre-rcp-y-primeros-auxilios-en-las-escuelas
3. Corral Fernández M. RCP básica y desfibrilación externa en el paciente adulto en situaciones especiales. NPunto [Internet]. 2019 [citado 16/02/2022]; 2(15):15-25. Disponible en: https://www.npunto.es/revista/15/rcp-basica-y-desfibrilacion-externa-en-el-paciente-adulto-en-situaciones-especiales
4. Tamayo Blanco D, Tamayo Blanco I, Benítez Sánchez E, Carrión Castillo V, García Despaigne N. Caracterización clínica de pacientes con parada cardiorrespiratoria. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2018 [citado 16/02/2022]; 47(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572018000400005&lng=es.
5. Villa-Velásquez JC, Hoyos-Vanegas NA, Gómez-Echeverry JC, Payares-Benítez A, Casas-Arroyave FD. Paro cardiaco en las unidades de cuidado intensivo de adultos del área metropolitana de Medellín, Colombia. Estudio observacional. Rev. colomb. anestesiol. [Internet]. 2020 [citado 16/02/2022]; 48(3):118-125. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-33472020000300118&lng=en.
6. Machado F, Cabrera M, Morillo S, Rivedieu F, García F, Sgorlo F. Paro cardíaco extrahospitalario. Presentación y supervivencia al ingreso hospitalario en algunos centros urbanos y suburbanos del departamento de Maldonado, Uruguay. Análisis de 12 años. Rev. Urug. Cardiol. [Internet]. 2018 [citado 16/02/2022]; 33(2):20-34. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-04202018000200020&lng=es.
7. López LSE. La reanimación cardiopulmonar y cerebral en gestantes. Rev Cub Anest Rean. [Internet] 2019 [citado 16/02/2022]; 18(3):1-4. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=90724
8. Rosas Marroquín VH, Menacho Terry J, Troncos Merino T, Cabana Cruz L, Belloso Torres B, Rosas Chávez F. Factores de riesgo asociados a mortalidad por paro cardiaco intraoperatorio en el Hospital Nacional Guillermo Almenara Irigoyen, 2011-2015. An Fac med. [Internet]. 2019 [citado 16/02/2022]; 80(1):6-11. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v80n1/a02v80n1.pdf
9. Aguirre MM, Mayanz S, Blanch A, Aranibar H, Salazar A, Roizen G et al . Registro de paro cardiorrespiratorio perioperatorio en un hospital universitario en el período 2006-2017. Rev. méd. Chile [Internet]. 2019 [citado 16/02/2022]; 147(1):34-40. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872019000100034&lng=es.
10. Fernández Aparicio A. Impacto de una intervención educativa de primeros auxilios en estudiantes de secundaria. [Tesis de grado]. España: Universidad de Cantabria; 2020. Disponible en: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/19931/FERNANDEZ%20APARICIO%2C%20ALVARO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
11. Díaz Mederos TJ. Intervención educativa sobre reanimación cardiopulmonar básica a los alumnos de 4º de ESO en el colegio Virgen del Mar. [Tesis de Grado]. España: Universidad de la Laguna; 2020. Disponible en: https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/20256
12. Mejia CR, García-Saavedra MB, Benites-Flores IR, Ordinola-Calle DD, Jiménez-Núñez D, Alvarado-Córdova R et al. Mejora en el nivel de conocimiento, después de una intervención educativa, en resucitación cardiopulmonar básica en estudiantes de medicina en Piura. Rev Cient Cien Méd [Internet] 2020 [citado 16/02/2022]; 23(1):8-14. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4260/426064021001/html/
13. Botello Mendoza LA. Intervención educativa en estudiantes de odontología sobre Reanimación Cardiopulmonar. [Tesis]. [México]: Universidad Veracruzana. Facultad de Enfermería, Región Xalapa; 2019. 167p. Disponible en: https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/1944/49165/BotelloMendozaLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
14. Torres-Omaña S; Fernández-Fraile S; Vázquez-Casares AM; Mauriz E. Eficacia de una intervención educativa sobre conocimientos en resucitación cardiopulmonar (RCP) en estudiantes de Enseñanza Secundaria. En: Díez Gutiérrez EJ, Rodríguez Fernández JR, dirs. Educación para el Bien Común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. Barcelona: Octaedro; 2020. p. 621-629.
15. Ávila Juárez SA, Morales López S, Daniel Guerrero AB, Olvera Cortés HE, García Barrón AM, Martínez Rodríguez MA. Evaluación de adquisición de habilidades en RCP básica y uso de DEA con recursos educativos. Inv Ed Med. [Internet] 2020 [citado 16/02/2022]; 9(34):43-52. Disponible en: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.34.19183